Kvar i Florida

Senaste blogginlägget slutade i Fort Mayers Beach på Floridas västkust dit vi nattseglade tillsammans med Dennis som seglade själv i sin båt Colleen. I Fort Mayers Beach mönstrade Chris på Colleen.
I Fort Mayers Beach vände vi norrut igen för att segla tillbaka till St Petersburg. Vi gick norrut i Intracoastal Waterways (ICW) som är en inomskärsled som går längs Floridas båda kuster och ända upp till Chesapeake Bay långt norrut på USA:s ostkust.
Det blev nästan bara motorgång i den trånga leden och det passade bra för oss och våra trasiga segel. Vi turades om att arrangera ”Captains hour” klockan 5 ombord på respektive båt.
Vi bjöd på middag på restaurangen på Cabbage Key där traditionen är att man ska skriva namn på en 1-dollars sedel och fästa i taket.

Många har varit där före oss!!! Vi skrev på vår dollarsedel: Nella och Björn på Think Twice Sweden
Dennis bjöd på middag ombord på Colleen en av kvällarna

Sarasota

Vi tog varsin Mooring boj i Sarasota. Sarasota visade sig vara en mycket trevlig stad med mycket att göra. Vi blev kvar i 6 dagar! Dennis återvände hem lite tidigare för att att jobba.

Denna enorma staty står nära hamnen i Sarasota. Jämför storleken med Nella.

Ett måste i Sarasota är att besöka Ringling Museum som visar historien om Ringling Circus ”The Greatest Show on Earth” 1871 to 2017. Under många år reste de runt med specialbyggt tåg med denna enorma cirkus.
Bilden på modellen ovan visar bara en pytteliten del. Logistiken att lasta av tåget och bygga upp hela circusen på några timmar för att riva den senare på kvällen är helt otrolig. Förutom circus-museet har de en mycket stor konstsamling.

Vi besökte också Selby Botanical Garden och strosade mycket på stan. Det finns många trevliga gallerier. Bland annat hittade vi denna fantastiska oljemålning med seglande J-båtar. Prislappen var ”bara” $65.000 men ändå köpte vi den inte 🙂 .

Det finns en gratis Trolly som går ut på barriäröarna som ligger utanför ICW. Stranden bestod till stor del av snäckor och många gick och samlade för att göra olika konstverk av dem.

Stranden består till stor del av snäckor
Vi samlade också lite…
Så här mycket vågor kan det lätt bli i det grunda inloppet till Sarasota men vi kom på ICW innanför öarna och slapp gå igenom här.

Sista kvällen ankrade vi i Manatee river som är en stor vik med bra ankring i södra Tampa Bay.

Åter i St Petersburg

Kärt återseende att vara tillbaka vid Dennis och Kaffies brygga i St Petersburg en 29:e mars. Vi trodde att våra segel skulle komma snart och kunde som tur var inte ana att de fortfarande inte skulle ha kommit nu, nästan två månader senare.

Nella och Kaffie vid Captain’s hour på bryggan.

Medan vi väntat har vi haft mycket trevligt umgänge med Kaffie och Dennis , gjort olika aktiviteter och gått väldigt mycket. Varje ledig dag är det Captain’s hour på bryggan klockan 5. Mycket trevligt!

Bland annat var vi på Florida Aquarium i Tampa där det finns otroligt mycket att se och uppleva.

Florida Aquarium

Professorsfågel enligt vår terminologi
Vi tyckte djuren på Florida Aquarium verkade trivas med tillvaron.
Visst är dessa maneter(?) vackra?
Det finns utrymme även för stora djur i akvariet! Skönt med en glasruta emellan….
Efter besöket på akvariet åt vi lunch på Tampa Bay Breweri och provade deras eget öl. Det fanns mycket att välja på!

Kaffie och Dennis fick en förstoring av en bild vi tagit på Colleen. (Att den ser skrynklig ut beror på att skyddsplasten är kvar.)
Kaffie och Dennis bjöd på middag på Irländdsk pub
Dennis har gjort ett jättejobb med att byta motor och backslag på deras motorbåt. Gick fint på provturen runt Coquina Key!

Påskfirande

Vi var väldigt glada över att bli inbjudna att fira påsk i familjen! Vi har varit här så länge nu att Kaffie och Dennis säger att vi är en del av familjen! Det känns härligt! Påskfirandet var ett heldagsevent som började med egg hunting i trädgården för barnen. Alla ägg återfanns utom ett!

Nella hjälper barnbarnet Mark med äggletandet
Nella och barnbarnet Kaffie målar ägg. Kaffie är en riktig konstnär!
Så här fina blev de!

Nellas födelsedag

Vi hade trott att vi skulle vara hemma i Sverige till 5:e maj men så blev det inte. När vi vaknade på morgonen hade Kaffie dekorerat bryggan med blommor och Happy Birthday!

Födelsedagsmiddag ombord för oss Kaffie och Dennis.

Rotary

Vi besökte St Petersburgs Rotaryklubb på ett lunchmöte och blev mycket väl omhändertagna. Intressant och trevligt! Björn har också deltagit i några Rotarymöten i Rotary Lidingö Milles över Teams, men med tidsskillnaden börjar mötet klockan 2 på natten här!

Busch Gardens

Kaffie och Dennis bjöd oss på en heldag i Busch Gardens i Tampa. Busch Gardens är en enorm nöjes- och djurpark. Det finns 10 (TIO) berg- och dalbanor. Den ena värre än den andra… Vi provade några stycken av de värsta och det räckte…
Det är också en enorm djurpark där giraffer, zebro, antiloper och flodhästar strövar omkring på savannen och vi besökare åker tåg med ånglok och tittar.

En av alla berg- och dalbanor
Kul med kängurur!

Legat still länge nu…

När fåglarna bygger bo i bommen och vi har fått båtbotten rensad av dykare 3 gånger förstår man att vi legat still länge.

Som tur var upptäckte vi fåglarnas ambitioner att bygga bo och tejpade igen bommen och försåg den med fågelpiggar innan de blivit klara med boet.

Under de månader vi legat still här i St Petersburg, Florida har vi förutom att vi gått mycket, gjort utflykter och varit på trevliga restauranger också jobbat mycket med båten. Bland mycket annat har Nella sytt solskyddsgardiner till sittbrunnen.
Det är lätt att handla på nätet och vi har hittills fått 93 paket(!) och då har ändå inte seglen kommit….

Kaffie och Kaffie dotter tog med oss på en härlig dag på stranden i det stora naturreservatet Fort De Soto Park.
Trevlig middag med familjen Dennis, Kaffie, Kaffie barnbarn och Kaffie dotter
Ute med Colleen på Tampa Bay
Äntligen fick vi syn denna fågel som vi kallar neg-fågel för lätet låter som Nä-hä.

Fortsättningen?

Vi hoppas våra segel kommer inom några dagar och att vi sedan kan återvända till Rio Dulce i Guatemala där vi tänker lämna båten och flyga hem. Men vem vet….

2 reaktioner på ”Kvar i Florida”

1. Hej! Roligt att läsa och se vad ni har för er i Florida. Fina äventyr och många upplevelser trots att ni blivit ”strandade” mer eller mindre. (Å jag som nästan började tycka lite synd om er)
    Här i Nacka har vi vaknat till ett välbehövligt regn. Ingen brådska att kliva ur sängen…😊
    Jag önskar er all lycka med segelprojektet.

Lasse.

2. Roligt att läsa om era äventyr och härliga bilder. Men förstår att ni längtar hem nu. Vi håller tummarna att det löser sig på bästa sätt. Kramar från Tobbe och Eva