Inlägg från Facebook 11:e februari 2023

Nu har vi varit 3 veckor på St Martin. Vi gick in igenom bron på franska sidan och ankrade i lagunen som delvis tillhör Frankrike och delvis Nederländerna. Det låter lugnt och stilla att vara ankrad i en lagun men vinden varierade hela tiden mellan 3 och 18 m/s och mycket vågor! Med bra ankare och drygt 40 meter kätting på 3 m djup så låg vi tryggt men guppigt!
Härligt umgänge med andra seglare, klicka på bilderna för bildtexter. Vi firade Johns 60-års kalas ombord på 57 fots katamaranen Joline. Fantastiskt att kunna ha dans i sittbrunnen utan att det blir trångt! Många häftiga båtar ligger både på franska och holländska sidan av ön.
Igår var det avskedsmiddag med Janne och Christina som vi umgåtts mycket med för imorgon planerar vi att segla mot Curacao! Följ vår översegling här:

Vi kom igenom broöppningen med våra 6,5 m bredd.
Seglarna träffas ofta på Soggy Dollar eller Naked Pirat. När Ocean Cruising Club hade träff och alla var på bryggdäcket höll det på rasa samman!
Kan vara en bild av 6 personer och inomhus
Nella, Pauline från New Zeeland, Christina, Janne, John från UK och Björn på middag på Think Twice. Vi alla känner varandra från Ocean Cruising Club Rallies i USA.
Utsikt från Fort Louis. Lagunen syns i bakgrunden.
Kända långseglarna Hjalle och Brittis ombord på Think Twice tillsammans med oss och Janne och Christina.
Vi gjorde en utflykt till med bussen till Philipsburg som är huvudstaden på Holländska sidan. Där finns vad de säger är världens minsta bar. Kul men klart vi valde en större…:-)
Fritt val hajar (?) eller öl….Hmmm
Samma generösa erbjudande varje dag!

Kan vara en bild av 1 person, natur och jordens vatten
En skönhet passerar ut från lagunen genom den större bron på holländska sidan.
Kan vara en bild av 6 personer och personer som står
Fest på 57 fots katamaran!
Kan vara en bild av jordens vatten
Bara några vanliga superyachtar. Finns hur många som helst.

18,8 m/s på vindmätaren.
Taxibåt
På väg tillbaka från affären. Två dramaten och flera kassar.
Kan vara en bild av mat och text
Vem vill ha pandemi från Boulangeriet??
Think Twice ankrad i lagunen
Kan vara en bild av 4 personer
Sista middagen tillsammans på St Martin denna gång.

Inlägg från Facebook 20:e januari 2023

Tack alla underbara vänner för all uppvaktning på min födelsedag! Känns helt fantastiskt!Födelsedagen blev väldigt speciell. Vi vaknade tidigt och det var bra vindar för att segla från Vieques i Spanish Virgin Islands, (Puerto Rico) till St Martin så vi lättade ankar i mörkret och seglade iväg! Tog drygt ett dygn med segel och motor. Nella bakade scones till födelsedagsfrukost trots att det var guppigt! Vår ena motor stoppade plötsligt så det blev omfattande motormek på det gungande havet. Efter byte av bränslepump och filter hittade vi ett stopp i röret från tanken till första filtret. Skönt att det gick att lösa men ingen favoritsyssla på födelsedagen! Födelsedagsmiddagen blev på en bra restaurang dagen efter på St. Martin tillsammans med våra mycket goda vänner Christina och Janne, som vi tidigare kompisseglat med i många år.En reflektion: Berömda astronauter har flugit runt månen som är nära jorden, men jag har fullbordat lika många varv runt den avlägsna solen som min ålder! 🤔

Kan vara en bild av skymning, himmel, natur och hav
Man tröttnar inte solnedgångar!
Fyren på Puerto Ricos sydvästudde. Vi och Ella ankrade bakom udden några timmar och väntade på att vinden skulle mojna lite.
Luftskepp med radar för havsövervakning som släpps upp på 10000 fots höjd i en vajer.
Det här fick vi ur bränsleröret med cykelpump!
Köttbullar med lingonsylt på födelsedagen. Den riktiga födelsedagsmiddagen fick bli dagen efter på St Martin.
Ovädret delade sig snällt i två som gck på varsin sida om oss
Äntligen återförenade med Christina och Janne
Undantag från min regel att inte lägga ut matbilder. Smaskig födelsedagsmiddag på rest. Tropicana St Martin

En reaktion på ”Inlägg från Facebook 11:e februari 2023”

1. Tack för uppdateringar å bilder!
    Ni har det trevligt och bra därborta men lite smolk i bränsleledningen kan ju hända även den bästa😉