Uppdatering från Facebook (för er som inte läser inläggen på Facebook)

22:a december 2023

Vår tillbyggnad är nu så klar att det är ett tätt skal och trimaranen Nice Tri har fått komma in i sitt hus som varit målarverkstad. Nu blir det julfirande och sedan åker vi till Curaçao och gör iordning Think Twice för segling i Karibien!

Sedan bilden togs har vi även fått altandörren på plats
Kan vara en bild av belysning
Vår julgran som inte barrar
Think Twice har fått flytta in i hus som varit målarverkstad i år.
Isen kom tidigt i år på viken

29:e december

Igår kom vi till Think Twice på Curaçao. Resan från Lidingö tog 20 timmar. Härligt att finna båten i bra skick förutom lite smutsigt däck.
Vilken kontrast från snöiga kalla Sverige till +30 grader celcius. Idag har det varit båtarbete i shorts och t-shirt. Middag med andra cruisers på marinan, nya och gamla bekantskaper. Så trevligt att jag glömde fota!

Uppdatering från Facebook 10:e januari

Äntligen sjösättning efter 12 dagar på land! 60 tons Roodberg vagn hanterar Think Twice med lätthet.Härligt vara i sjön! 😎🍾 Vi blir kvar på marinan ett tag till och fixar.

15:e januari

Igår vandrade vi upp till Fort Nassau som har en fantastisk utsikt över Curaçao, havet och hamnen. Victor Langerwerf som är port officer för Ocean Cruising Club och hans fru Marjolein gästade oss på marinans fredagsevent. Idag tog Victor med oss på en fantastisk heldagstur på västra Curaçao. Otroligt mycket spännande att se och uppleva! En brutalt karg kust med mycket grottor och spännande naturfenomen. Klicka på bilderna för att se bildtexter och filmer. Filmerna är max 20 sekunder och det blir lite kul effekter!

Victor Björn Nella och Marjolein på marinan
Utsikt från Fort Nassau. Långt där nere ligger Think Twice på marinan.
I bakgrunden syns den enorma bron där fartygen går in. Vi hade turen att se ett containerfartyg passera. Såg litet ut!
har vi inte varit förut. Bortåt hälften av elen på Curaçao produceras med vind eller sol.
Vi åkte mycket off-road. Här fick vi vända för det var nog för djupt även för Victors Toyota Land Cruiser.

Vassa taggar, bäst att akta sig!

Vi var långt inne i de djupa grottorna där lokalbefolkningen gömde sig för spanjorerna för länge sedan och tog vodo till hjälp! På vissa ställen är det så hög kopparhalt att det är en metallisk klang om man knackar.
Mycket fladdermöss. Svåra att fotografera när de flyger omkring.

Häftiga effekter när vågorna träffar klippformationerna.

Se filmen!
Se filmen! Långt in från stranden kan man höra Curaçao andas när vågorna kommer.
Det är inte bara karg kust – det finns turkost vatten och fina stränder också!

Välförtjänt lunch. Helt ok havsutsikt. Björn åt get!

18:e januari

Tack alla fina vänner för all uppvaktning idag! Det gör mig varm i hjärtat! Mycket uppskattat 🥰Idag på födelsedagen har jag blivit uppvaktad på morgonen, vi har ätit lunch på stan, besökt destilleriet Chobolobo, ätit middag på the Pier och träffat andra seglare samt ätit födelsedagstårta ombord. Intensiv och härlig dag! Nella har kört hyrbilen så jag var ”tvungen” att dricka hennes drink också. Missa inte bilden nedan 😂.På destilleriet lärde vi oss känna igen den enda Curaçao likören som tillverkas här på Curaçao (till skillnad från Bols m. fl.) . Syns på flaskans form och apelsinskalsyta. Otroligt manuell tillverkning. Se bilder och bildtexter nedan och missa inte fågelungen!

Lunch på stan
På destilleriet heter den starkare likören Senior. Har nog inget med min födelsedag att göra… 🤔. Senior var namnet på grundarfamiljen.
Fågelbo i lampan! Den lilla ringen under kanten på lampan är en gapande näbb på en fågelunge!
Här ser man att skillnaden mellan Blå, Röd, Orange och Grön Curaçao bara är tillsatt färg. Ingen skillnad på smak.
Denna panna för destillering används fortfarande, i drift sedan 1896. Borde vara avskriven nu. Apelsinskalen doppas i alkoholen som en stor tepåse!
Här tappas väldigt manuellt på flaska. Korkar och etiketter sätts på för hand. Lite skillnad mot Pripps Bryggerier där de största linjerna tappade uppåt 100.000 flaskor per timme!
Obs formen på flaskan – den enda form på flaska som kommer från Curaçao. Bols curacao kommer inte från Curaçao!
Drink på destilleriet med trevliga tjejer från Holland. Skål för födelsedagsbarnet!!
Björn måste hjälpa Nella med hennes drink!
Liten men god födelsedagstårta! Nyinköpt likör till🥳

4:e februari

Efter en månad på Curaçao kom vi iväg! Gertrud var sjuk ungefär en vecka så vi fick stanna en vecka extra i marinan. Övernattade på Klein Curaçao innan vi fortsatte till Bonaire. På Klein Curaçao var vi bara 3 båtar över natten. Vacker ö! Se bilderna.Vi gav upp seglandet från Klein Curaçao mot Bonaire efter några slag pga ca 2 knop motström och vi ville klarera in innan de stängde. Det är en del administration och avgifter för att klarera in på Bonaire. Bonaire är känt som dykparadis så givetvis har vi snorklat här! Se bilder och bildtexter. Vi hyrde en pickup och åkte runt hela ön igår. Idag körde vi i den enorma Nationalparken och skumpade runt på otroligt dåliga vägar. En mindre bil hade fastnat direkt! Förhoppningsvis seglar vi snart vidare. Vart är lite oklart.

Vilken tur, pontonbron var öppen när vi kom fram.
Nella på Klein Curaçao
Ser du krabban. Den är till vänster om den svarta skuggan.
Kralendijk är huvudstaden på Bonaire. Mysig!
Enorma saltbassänger på södra Bonaire.
Vår hyrda pickup tog sig fram överallt.
Smart!
Vindsurfing på östra Bonaire.
Det här är en ovanligt fin väg.
Det finns massor mef Flamingos på Bonaire.
Vägen till utsiktspunkten var en katastrof men värd besväret.
Den här Iguanen är stor!
Perfekt kaktus-staket. Vi pratade länge med ägaren som skapat ett off-grid elsystem.
Åsnor på rymmen!
Vacker!
Nella snorklar
Mycket vackra fiskar och korall
Ser lite full i sjutton ut!

9:e februari

Nu har vi seglat från Bonaire till Martinique i Östra Karibien!Normalt är det nästan omöjligt att segla den sträckan på grund av västgående ström på upp till dryga 2 knop och kraftig motvind från nordost. Vi såg ett väderfönster med i huvudsak sydostlig vind så vi bestämde oss för att försöka!Avseglade i måndags eftermiddag och ankrade i kolsvart mörker vid midnatt natten till fredag. Vinden slog om och ökade precis när vi ankrat. 588 Sjömil på loggen, nästan som fågelvägen Stockholm – Amsterdam. När man seglar dygnet runt på 2 personer blir det inte mycket gemensam vaken tid.Idag var det sovmorgon, båtfix och inklarering som är väldigt enkel på de franska öarna.Vi blev sedan ombordbjudna på norska båten Oda med vännerna Lars Ove och Liv-Marie som var med på Björns 60-årsfest just här i Le Marin (eller marängen som vi säger på vår bästa franska 😄). Kolla gärna på filmen från Karibiska havet och dyningen vid jollebryggan!!

Så här är det på havet vid 10 meter per sekund, 9,4 knop men bara 8 knop över grund. Strömmen gör mellanskillnaden..
Kolla hur dramatisk dyningen blir inne vid jollebryggan.
Ombord på Oda, trevligt!!