ThinK TWICE Juni-Nov 2019

Hoppsan, nu har det gått 5 månader sedan bloggen uppdaterades senast. Många har klagat på uteblivna uppdateringar och det stimulerar givetvis till att ta tag i bloggen på nytt!
Här kommer en kortfattad resumé av vad som hänt. Det går inte att berätta om alla trevliga vänner vi mött och alla platser vi varit på men lite axplock finns det plats för.

Gott om plats för party på Jack! Northern Chesapeake Bay cruise. OCC eskader.

10-15 juni deltog vi i Ocean Cruising Clubs (OCC) rally (=eskadersegling) i norra Chesapeake Bay. Chesapeake Bay är ca 160 M (nautiska mil) lång, som från Stockholm till Kalmar. Cheaspeake Bay ligger strax öster om Washington DC och går rakt norrut från USA:s ostkust.

Vi besökte bland annat St Michels, Annapolis och Baltimore. Patty och Peter var eskaderledare och ordnade mycket trevliga aktiviteter och samvaro.

På baseballmatch i Baltimore.

Tillsammans med Glittra fortsatte vi via Chesapeake Delaware canal ut till kusten via Delaware Bay och seglade en nattsegling till Sandy Hook strax utanför New York. När vi närmade oss New York blev det tät dimma som vi fick behålla till och från i flera veckor.
När vi seglade in i New York under den stora Verrazano Narrows Bridge hörde vi trafiken över oss men kunde bara få en liten skymt av undersidan av bron. Som tur var lättade dimman lite när vi kom upp till frihetsgudinnan så vi kunde fotografera.

Frihetsgudinnan syntes i alla fall i dimman

Fortsatte norrut öster om Manhattan i East River med ökända Hells Gate där strömmen är dramatisk.

4,2 knop medström i Hells Gate, East River NY

Tog en fri mooring i Port Washington på Long Island som har pendeltåg till New York. Turistade ett par dagar i New York och firade svensk midsommar med ca 1000 andra i Battery Park längst söderut på Manhattan.

Glada midsommarfirare i Think Twice äter och dricker svensk midsommarlunch!
Foilande F50 katamaraner i SailGP race New York. Kan segla i mer än 50 knop och foilar genom vändningarna. Vilken tur vi hade som fick se detta från 1:a parkett!
Utsikt från One World Trade Center (tidigare Freedom Tower)

Vi seglade vidare österut norr om Long Island. Som namnet antyder är det en lång ö – betydligt längre än Öland. Vi ankrade i New London och tog en Uber (taxi) till den stora båttillbehörsaffären Defender. De har stort sortiment och bra priser, säljer mycket via webben.

Hmm… Undrar varför loggivaren slutat fungera?

Som vanligt var det dimma när vi seglade till Block Island som är ett seglingsmecka en bit utanför kusten. Trots stora kappseglingar fanns det plats att ankra.

Vi kollar in hamnlivet på Block Island.

I Newport, Rhode Island var det dags för nästa OCC rally: New England Cruise. Några båtar hade vi träffat tidigare men en del var nya bekantskaper.

Hårt väder för ankare i Newport. Nya Zeeländska HR 53 Saorsa kränger i vinden. Känns bra med ett stort ankare….

Vi seglade upp till Bristol för att delta i det välkända 4 juli firandet.

Onkel Sam?
Elegant?
Som tur var hade vi med campingstolar. Det tog 2 timmar för paraden att passera.

Fotbolls-VM för damer pågick så vi hade anledning att besöka olika pubar med storbildsskärm.

I Bristol finns Herreshof Marine Museum. Herreshof var varvet som byggde de flesta Americas Cup båtarna och Bristol har mer Americas Cup historia än Newport! De tog patent på katamarandesign 1878 och ägaren beskrev katamaraner som ”For actual Sailing I enjoyed these craft more than any other I ever owned.” men de var långt före sin tid. Kunde segla i mer än 18 knop.

Den här båten saknar nationsflagga, hur ska man då veta vilket land den är ifrån? Martha’s Vineyard

Eskadern seglade vidare till bland annat Cuttyhunk, New Bedford och Martha’s Vineyard som blev vår nordostligaste hamn på USA:s ostkust.

Tillbaka söderut

Vi seglade snabbt tillbaka söderut via bland annat Block Island där vi träffade svenska kompisbåtarna Looma IV och Sea Wind.

Svenska seglarvänner ombord. Block Island.

Vi och Glittra utnyttjade bra väder och tidvattenströmmar och gick direkt från strax söder om New York till Sassafras River i norra Cheaspeake Bay, 203M.

Vi mötte Kalmar Nyckel i Delaware Bay

Åter i Chesapeake Bay besökte vi Peter och Patty som tog oss med till Washington DC så vi kunde se bildshowen som projicerades på Washington Monument med anledning av 50 årsfirandet av första månlandningen.
I Oxford hälsade vi på hos vännerna Jim o Maggie som seglat eskader i Stockholms skärgård med en stor grupp amerikaner i hyrda båtar. En kanonarrangemang av amerikanska seglarorganisationer och KSSS.

Vi fick låna Bill o Lydias fina brygga för att förbereda båtarna för upptagningen. Det är mycket som ska göras för att bland annat stormsäkra båtarna så att inga segel eller andra föremål finns på däck.
Bill och Lydia var själva ute och seglade men deras grannar Grace Ann och Frank bjöd oss (dvs. vi samt Janne och Christina) på en fantastisk middag!!

1:a augusti lyfte vi Think Twice på Stingray Point Boat Works i Deltaville. Hela botten var täckt av en tjockt lager havstulpaner som säkert kostat oss mer än en knop i fart. Det var mycket mycket jobb att få botten ren igen.
Vi besökte Deltavilles Crab Fiest tillsammans med ca 500 andra. Man fick äta så mycket krabbor man ville, det var bara att vinka så hälldes det ut ett nytt stort berg med krabbor på bordet!
Janne o Christina lyfte Glittra några dagar senare och till slut låg båtarna intill varandra som vanligt!

Sverige

12 augusti var det avfärd med Lyft Taxi till Washington DC för flyg till Bromma via Bryssel. Vi fick en mycket bra chaufför med stor bil. Det tar några timmar att komma till flygplatsen men taxi var ändå mer förmånligt än hyrbil.
Vi åkte direkt till Muskö. Allt var i bra ordning i huset och det är skönt att se när man varit borta länge.
Under tiden i Sverige träffade vi givetvis familj, släkt och många vänner. Tyvärr hann vi inte träffa alla denna gång men vi hann bland annat åka till Lomma och träffa Bertil, Cecilia, Anna o Magdalena och segla med Gunnel o Lasse.

Vi ordnade firande för Björns mamma som fyllde 90 år.

Björns mamma Lena med Björn på 90-årsdagen (alltså Lenas 90 årsdag)

Vi var också på middag med vinprovning på båtklubben och Björn fikade med simklubben H2O, var på Rotarymöten och deltog i Draknästet för Unga Företagare på Lidingö.

Umgänge med seglarvänner hemma hos Gunilla och Johan

Tillbaka till båten

9 oktober flög vi tillbaka till Washington .
Väl tillbaka i båten blev det mycket arbete inför sjösättningen. Bland mycket annat demonterade vi en av våra stora fönsterrutor för att täta. Det är ett stort jobb där många meter hårt lim måste sågas bort millimeter för millimeter med specialverktyg.

Äntligen är rutan loss och rengöring och återmontering kan börja.

Vi fick leverans av vår nya Highfield rib jolle i Hypalon med aluminiumbotten. Vår gamla Zodiac läckte och var lagad många gånger.

Leverans av våra nya jollar! Vår gamla i förgrunden.

Utombordaren till jollen som är mindre än ett år gammal hade vi på service pga läckande topplockspackning. Den auktoriserade serviceverkstaden ansåg det vara ett garantifel men Tohatsu USA vägrade pga. att den inte var köpt i USA. Worldwide warranty gäller tydligen inte i USA. Dåligt!

Vi och Glittra turades om att bjuda på middag. Praktiskt och väldigt trevligt dagligt avbrott i arbetet!

Sjösättning

Sjösatte 21 oktober dvs. ungefär när båtarna i Sverige torrsätts!

Sjösättning i november! Obs nya flaggdekalen på skrovet i aktern. Blåser förhoppningsvis inte sönder lika lätt.

Vi och Glittra och ett 60-tal andra långseglare deltog i OCC:s traditionella middag på Matheus Yacht Club. Mycket trevligt!
Glittra gick till Hampton för att delta i Salty Dawg (uttalas Salty Dog) rallyt till Antigua och vi gick till Greta och Gary i Norfolk. Vi bjöd på middag ombord. Gary skjutsade oss till IKEA så vi kunde köpa väsentligheter som Kalles kaviar och Sill. Vi fick också skjuts till Salty Dawg eventet i Hampton där vi träffade många vänner och gav ett par sillburkar till Janne o Christina.
I Norfolk gick vi in i Intracoastal Waterway (som är ett system av kanaler, floder och passager som utgör en skyddad passage ända ner till Florida).
Vi valde att gå genom the Great Dismal Swamp. Ett enormt naturreservat i Virgina och North Carolina där man behöver gå igenom en sluss i varje ände av kanalen. Vattnet var värre än ärtsoppa och det fanns många flytande stockar i soppan. Rekommenderas inte.

Gäller att undvika träd och stockar i vattnet och grenar på träden med masten.

Det berömda djurlivet gömde sig nog långt inne i den helt ogenomträngliga terrängen.

Ibland fick vi stoppa och backa för att bli av med ansamlingarna vid stävarna
Vi kom 5 minuter för sent för sista broöppningen. Bara övernatta i ärtsoppan.

I Beaufort, North Carolina träffade vi på OCC port officer Dianne som vi bjöd på middag ombord och hade en trevlig kväll.

Regn och 15 m/s i november är inte så skönt i USA heller

Just nu ligger vi i Carolina Beach och ska i morgon fortsätta vidare mot Charleston där vi ska möta upp med andra OCC båtar. Sedan bär det av söderut mot varmare trakter!

Så sant!

4 reaktioner på ”ThinK TWICE Juni-Nov 2019”

1. Hej Björn och Gertrud,
    Läser er blogg och reflekterar över vilken fantastisk resa och helt förändrad vardag ni har. Alla minnen ni får och kan suga på långt senare när ni lagt båtlivet ”på hyllan” är ju dessutom guld värda.
    Imorgon börjar Louise och jag att montera Ikea-köket i nya huset i Halland. Radhuset på Lidingö är sålt. Vintern tillbringas i Torrevieja.
    Och Doublefun får nya segel i vår…
    Ha en fortsatt fin resa!
    Önskar Clas och Louise

2. Så fantastiskt spännande och roligt ni har det!! Verkligen kul att läsa om era äventyr och kul med alla bilder.
    Önskar er en fortsatt härlig seglats!!
    Stora varma kramar från Anders o Lena

3. Den där gröna soppan… skönt att slippa få in den i motorn.
    Trevligt att ni är på väg igen. Ha det så gott på färden söderut.

Lasse.

4. Tack för en intressant sammanställning o många fina bilder. Ha en fortsatt härlig seglats mot värmen!