Cayman Islands

Välmående brittiskt skatteparadis

Cayman Islands (CI) är en ögrupp söder om Cuba med tre större öar och är ett brittiskt utomeuropeiskt territorium. CI är ett välkänt skatteparadis och har varken moms, inkomstskatt eller företagsbeskattning. Däremot importskatt på alla importerade varor. Trots eller tack vare bristen på skatter är landet extremt välmående. Nästan ingen arbetslöshet, fina bostäder och bilar överallt. Inga fattiga. Till exempel såg vi fina specialbussar för handikappade och välfärdssystemen verkar fungera!

Kostnadsnivån är generellt hög men inklareringen är gratis (på ordinarie arbetstid) och bojarna är gratis så för oss var det inte dyrt.

Think Twice vid tullens mooringboj vid Cayman Brac

Befolkningen består av mer än 100 olika nationaliteter till synes helt utan motsättningar. Det finns nästan ingen kriminalitet.
Förutom den permanenta befolkningen finns många expats dvs. personer som är på CI på längre uppdrag för sitt företag i ett annat land.

Dykparadis

Dykare och dykklubbar kommer till CI från hela världen. Dykningen är kanske den bästa i Karibien och man vårdar korallreven ömt. Straffet för att ankra bland koraller sägs vara som straffet för mord! Det finns gratis bojar så det räcker och man behöver inte ankra i närheten av reven.

Cayman Brac

Cayman Brac är den ostligaste av öarna. Det finns ingen hamn men fria moorings. När vi försökte komma i land med jollen på södra ön vågade vi inte på grund av vågorna som reser sig vid stranden. Vi seglade istället vidare till grannön Little Cayman.

Little Cayman

På Little Cayman bor bara ca 170 personer men det kommer många dykturister.

Think Twice innanför revet. Vågorna dånar kraftigt hela tiden.

På Little Cayman finns ett rev som skyddar mot havsvågorna men öppningen är smal så det är rätt dramatiskt att passera in. Vi avvaktade ett tag och studerade hur dykbåtarna gjorde samt plottade deras spår med hjälp av radarn. De körde ganska full fart genom revet så det gjorde vi också! Vi lånade en mooringboj precis innanför öppningen.

De två märkena till vänster i bild ska vara på ena sidan och den lilla bojen på andra. Vågorna bryter rejält. Zomma gärna in bilden!

Rock Iguanas

Vi tog jollen i land och uppsökte det lilla museet. Där träffade vi Tanya från Tyskland. Det visade sig att hon hade en masters i bland annat biologi och hon visade oss populationen av Rock Iguanas som de skyddar på marken runt museet. Alla hade namn och var märkta med både färgmarkeringar och chip!
Rock Iguanas finns bara på några få ställen i världen och risken för utrotning är stor. Rock Iguanas har tre ögon, två på sidorna och en ljuskänslig öppning ovanpå huvudet. Den vanliga gröna Iguanen är raka motsatsen, den förökar sig snabbt och det har till och med varit skottpengar på den.

Rock Iguana Little Cayman

Om de blir angripna och bitna i svansen så kan de släppa svansen som fortsätter sprattla. En ny svans växer sedan ut men utan taggar på ovansidan så man kan se vilka som tappat svansen.

Tanya visar en landlevande eremitkräfta. Den letar upp ett snäckskal och använder som skyddskläder!
Tanya bjöd in oss till ett föredrag om Rock Iguanas som hon höll på dykresorten. I taket sitter skyltar från dykklubbar från hela världen. De kommer till och med från Australien.
Om man matar Iguanerna lär man ut ett beteende som kan göra att folk blir bitna. Björn kollar käften och inser att man inte vill bli biten….

Fregattfåglar

På Little Cayman finns en organisation som köper upp mark för att skydda fågellivet. Ungefär som Skärgårdsstiftelsen gör.
Det finns en stor koloni med Fregattfåglar som blåser upp sitt röda bröst till en stor ballong. Vi såg dem i kikaren men för långt bort att fotografera med vanlig liten kamera.

Vi snorklade längs insidan på revet men tappade intresset när det kom en stor haj mellan oss och revet.

Vi var tvungna att gå tillbaka till Cayman Brac och klarera ut innan vi kunde segla till Great Cayman för att klarera in igen. Men nu lyckades vi komma iland!

Utsidan av Cayman Brac
Det finns ett rev på sydänden av Cayman Brac. Vi promenerade över ön och konstaterade att det var bra att vi inte försökt gå in för det är för smalt och grunt innanför revet.

Great Cayman

Det går ingen reguljär båttrafik mellan öarna utan bara flyg.
Det är drygt 90 M mellan Cayman Brac och Great Cayman så det fick bli en nattsegling. Det var inget månsken men helt klart och en helt otrolig stjärnhimmel, kanske den bästa vi sett.

Huvudstaden som är den enda staden på CI heter George Town . Till George Town kommer 3-5 kryssningsfartyg varje dag under kryssningssäsongen.

I George Town kom Harbour Patrol ut med en båt och visade oss vägen in. Otroligt hjälpsamma! Vi fick ta en gratis mooringboj mellan kajerna och kryssningsfartygen.

Björn fick gå akut till tandläkaren. Fint och modernt. Till tandläkaren kom också en skolklass med små barn så tandläkaren kunde visa hur man ska sköta sina tänder.

Vi hade beställt reservdelar till båten för leverans till George Town: Ett nytt nät mellan skroven och fästen till våra nya kraftigare generatorer. Vi fick besöka UPS, DHL och tullen . Gertrud var smart och bad att vi skulle få åka med i DHL bilen till tullen eftersom paketet ändå skulle dit. Skickas varorna adresserade till ”Yacht in Transit” så slipper man importskatten.

Cayman Islands har bara ca 68 000 invånare. Parlamentet är inte större än ett svenskt kommunalhus.

Vi hittade en italiensk restaurang Casanova med underbar mat och fantastisk personal. Det visade sig att managern Gianni var seglare och han blev snabbt en mycket god vän. Vi återkom flera dagar i sträck!
Bland mycket annat bjöd Gianni oss på en biltur runt hela ön och vi var ombord på hans båt.

Gianni åt med oss och det blev mycket båtsnack!
Utsikt från Casanova. Tittar man noga ser man Think Twice mitt i bilden.
Hajarna är skyddade. Man är noga med den marina miljön och det finns också uppsamlingsbehållare för fiskerevar och krokar.
Det finns fler företag på Cayman Islands än invånare. Kan det ha med skattefriheten att göra?? Alla stora revisions och redovisningsbyråer finns på plats med stora flotta kontorsbyggnader.
Vi såg bara några andra långseglande båtar på Cayman Islands. Här är vi ombord på den danska OCC-båten Touché med Judith och Haakon som tidigare bland annat har seglat till Svalbard.

Rotary på Cayman Islands

Det finns tre Rotaryklubbar på Great Cayman, precis som på Lidingö. Vi passade på att besöka klubben Great Cayman. De hade ungefär 60 närvarande medlemmar på mötet och många omfattande projekt.

Björn och presidenten Malcolm Eden utväxlar standarer.

På mötet var det ett vinlotteri. Den som vann första priset gav omedelbart flaskan till oss som en present!
På mötet var det en omfattande insamlingsverksamhet så i genomsnitt skänkte medlemmarna säkert minst 10 USD per person utöver att betala lunchen för 25 CI dollar dvs ca 30 USD.

Björn fick också diplom för att vara den som rest längst till mötet.
Rotaryklubben Rotary Central bekostar och bygger busskurer och hyr sedan ut reklamplatser. Det ger dem ca 2 mkr per år till sina välgörenhetsprojekt.
Alla Rotaryklubbarna har bokprojekt där man köpa en bok till ett barn eller lämna ett bidrag.

North Sound

Kul att se på kryssningsfartygen som byts ut varje dag. Fartyget på bilden har en stor restaurangdel på utsidan som kan sänkas ner till vattnet.

Vi gick till North Sound som är en stor vik innanför revet på nordsidan av Great Cayman.

På Rotarymötet lärde vi känna Alan Roffey som är Commodore för Cayman Islands Sailing Club och har en Lagoon katamaran. Han bjöd in oss till deras klubbevent på fredagskvällen och där fick vi ännu fler vänner! Klubben ägnar sig mest åt jollesegling men de gjorde plats för oss vid sin kaj för följebåtar.

Det var ett antal personer som hjälptes åt med arrangemanget på klubben. De hade tröjor med ”Social Crew”. När de flesta gått hem fick vi ett sångnummer med flaskor som mikrofon! Zooma in!
Segelklubben har en ytterst trång insegling som viker tvärt 90 grader. När vi gick ut blåste det hårt. Tur man kan svänga en katamaran tvärt med hjälp av motorerna. Det var inte så lugnt som det ser ut . Vi låg alldeles nära änden av flygplatsens startbana och på natten blåste det upp.
Think Twice i Camana Bay som är ett exklusivt område.
Delikatessavdelningen på Fosters Camana Bay. Kontrasten mot Kuba och Jamaica är enorm!
Läcker tårtdekoration.

Sammanfattningsvis är Cayman Islands vackert, trevligt, välordnat och med väldigt trevliga människor! Vi kommer gärna tillbaka hit fast vi inte har någon glädje av de låga skatterna.

2 reaktioner på ”Cayman Islands”

1. Härlig berättelse. Nu förstår jag varför alla stora fina yachter är registrerade i George Town.

2. Mycket intressant ur många perspektiv. Inte minst det sociala. Man verkar föra ett lugnt och bekymmerslöst liv. Inga skatter och ändå fungerade allt och ingen fattigdom!