Till Mexico

När förra inlägget publicerades så gick det inte ut något email till er som prenumererar på uppdateringar. Har du inte läst det inlägget (Till Florida) så läs gärna det gärna före ”Till Mexico”. Den här gången var det inte så länge sedan vi uppdaterade bloggen senast så inlägget är ganska kort.

Marathon

Sista kvällen i Marathon hos Russ och Lynn var vi på drink i deras väldigt speciella hus. Det är i stort sett runt och utformat som en amerikansk fyr!

Russ blandade Dark’n stormy till oss

Dark’n stormy från Bermuda: 2 delar Black Seal rum, 8 delar Ginger beer och is. God!

Key West

Seglade till Key West där vi bunkrade diesel innan vi ankrade.

Solnedång på ankringen i Key West.

Vi tog en lång promenad till Pak Mail som representerar både USPS (amerikanska posten), DHL, UPS och Fedex. Vi väntade två paket adresserade till Pak Mail. Varvtalsmätaren från Amazon (handhållen laser för att kalibrera de vanliga varvräknarna) hade kommit men inte delarna från Yanmar. Ytterligare kontroller visade att delarna inte ens var skickade. Vi kunde inte vänta längre utan avbeställde.

Lunch på flytande restaurang i Key West. Precis utanför simmade enorma fiskar och en haj.

Efter lunch gick vi till customs house och klarerade ut. Det påstås på många ställen att man inte behöver klarera ut från USA men det ska man absolut göra och se till att destinationshamnen och rätt antal personer ombord står uppskrivna på Zarpen (utklareringsdokumentet).
Think Twice hade varit i USA sedan 24 april så det blev nästan 8 månader i landet.

Denna kul julgran i Key West har dekorationer av fiskeflöten. Bättre ha dem i granen än i havet så inte båtar riskera trassla in sig! Fiskeflötena i Florida ligger så tätt att man får väja hela tiden.

Mexikanska golfen

Tanken var att vi skulle ”Buddy-boata” (segla tillsammans) med Steve som seglade ensam på Willow, en Oyster 46. Vi blev försenade både i Marathon och Key West pga väntan på paket så Steve kom iväg före oss men vi hade regelbunden kontakt via SMS över satellit hela vägen. Trevligt med sällskap även om man inte ser varandra!
Vi hade en fin översegling med underbart månsken på nätterna och i huvudsak fint väder. Vi laddade ofta ner väderprognoser, strömkartor och optimerade ruttförslag över satellit.

Yucatan strömmen går upp i Mexikanska bukten vänder och bildar Golfströmmen. Bild från Predict Wind. Florida högst upp i bilden, Mexiko nere till vänster och Cuba emellan.

Från Florida till Mexico behöver man korsa både Golfströmmen och Yucatan strömmen men med en noggrann ruttplanering kan man få en del nytta av strömmen.

Vi hade ett 30-tal delfiner omkring oss länge men de är hopplösa att fotogarafer.

När vi närmade oss Mexiko blev vi uppvaktade av ca 30 delfiner som följde oss länge. Som vanligt var det hopplöst att fånga dem på bild.

Vinden vred mot syd så vi korsade Yukatanströmmen norr om Isla Mujeres och fick sedan faktiskt lite medström söderut längs kusten. Vi höll nere farten för att komma fram i dagsljus.

Isla Mujeres, Mexiko

Vi ankrade utanför Marina el Milagro efter 2 1/2 dygns segling, 401 distansminuter på loggen.
Inklareringen tog över 6 timmar trots att vi tog hjälp av Marina el Milagro. Representanter för Immigration, Helth, Agriculture och Customs kom i tur och ordning. Mycket papper men ingen inspektion ombord för oss. De tog tempen i örat med en IT-termometer för att kolla att vi var friska.
Vi hade hört att de kollar att man inte har ej godkända färskvaror som man kan tvingas kasta så våra matförråd var på minimum.
Drink ombord på Bushpoint och sedan middag på stan för de flesta OCC-båtarna. Mycket trevligt och en hel del nya bekantskaper. Många av de andra kände redan varandra från Suzie II rallyt.

OCC gänget från Willow, Numa, La Mischief, Bushpoint, Follow Me, Pepper och Think Twice. Från USA, Australien, Curacao, UK, Norge och Sverige.

Igår tog vi en långpromenad söderut på ön med lunch och matinköp i den stora fina affären Chedraui.

Välförtjänt lunch på vår långpromenad. Klart vi ville sitta nära vattnet så man inte får abstinens. Kul prova olika mexikanska rätter.
Hmm hur tillagar man kaktus?

Jeanette och Fredrik kom på middag i Think Twice, trevligt! Regnet slutade aldrig så de tog jollen tillbaka i regnet.

Blåst!
Just nu blåser det 14- 17 m/s och regnet vräker ner så sikten är nästan noll. Vi har lagt ut 50 meter kätting på 3 m djup! Många båtar har flyttat in i ett hurricane hole men än så länge föredrar vi att ligga utanför och ha svängrum. Andra båtar kan vara större problem än vind och sjö.

Julen kommer vi att fira med andra seglare här på Isla Mujeres. Troligen blir det julfirande både den 24:e och 25:e, men mer om det i nästa blogginlägg.

Vi önskar dej och dina nära en underbar jul!!

7 reaktioner på ”Till Mexico”

1. En riktigt God Jul till er båda! Var försiktiga. 17 m/sek och 50 m kätting på 3 m djup låter tufft. Det blev nog inte mycket sömn på natten.

2. God Jul och Gott Nytt på er oxå🎄🌟Regn är ju mkt bekant även här😉…men 17 m/s slipper vi oftast!! Fortsätt och ha det gott😎Kram Gunilla&Johan

3. Så kul att läsa om era upplevelser, och kul att se lite bekanta ansikten som Numa och Bushpoint.stor julkram till er båda 🎄💕🎄💕🎄

4. Kul och intressant att ta del av ert STORA äventyr. Igår blåste det 17 m/s även här. Nu minus men snart plus igen, troligen över hela julen. Allt väl med oss.
    Nu önskar vi er en riktigt fin jul 🎅
    Och Ett Gott Nytt År! 🥂🎆

5. Vi önskar er God Jul och ett Gott Nytt seglarår💞
    Vi kommer att befinna oss på Holbox mellan den 12-26 januari hela familjen. Vi firar Bosses 70-årsdag ett halvår försent🤪
    Varma Hälsningar
    Stina och Bosse💞

6. How nice you are in Islas Mujeres for Christmas! We just left Rio Dulce, Guatemala today headed for the Bay Islands of Honduras. We are on a OCC friend’s catamaran named MITHRIL. Last year we sailed to Belize with them. Just published an article about Belize in the latest Flying Fish issue, if you are headed there. Merry Christmas! We met you at Mathews VA OCC dinner.