Till Bahamas

Vårt försäkringsbolag kräver att vi ska vara norr om latitud 36 grader N den 1 juni för att försäkringen ska gälla för orkanskador. Vi hade funderingar på att segla till Cuba men inser att tiden blir för kort för att vi ska hinna göra Cuba ordentligt så det får bli en annan gång. Vi kände inte heller för att gå till Dominikanska Republiken eller Haiti så vi bestämde oss för att gå direkt från Puerto Rico till Bahamas .

Sista hamnarna i Puerto Rico

Efter Ponce ankrade vi i ytterligare fyra hamnar i Puerto Rico : Cayos de Cana Gorda, Boqueron, Puerto Real och Mayaguez.
Strax före sydvästudden på Puerto Rico såg vi ett luftskepp på stranden. Enligt Wikipedia är det en luftburen spaningsradar som släpps upp till ca 4500 meters höjd i en vajer. Vi såg den senare högt upp i luften. Säkert kostnadseffektivt jämfört med flyg.
Kanske något för Gotland?

Luftskepp. Bilden suddig pga. långt avstånd.

Boqueron var en liten trevlig ort. En del av husen hade egen brygga vid ett litet innanvatten som låg innanför en öppningsbar bro.

Fransk/belgiska seglarna Bruno och Frederique som vi träffade i Boqueron

I Puerto Real finns en liten marina där vi tankade. Puerto Real är annars en liten ort med begränsat utbud.

Mayaguez och utklarering

USA kräver inte utklarering men det krävs oftast utklareringsdokument att visa tullen i nästa land. Det är också viktigt att återlämna Departure card så att Immigration vet att man lämnat USA och inte är kvar för länge. Trots att vi har 10 års visum får vi bara vara i USA 6 månader i taget. Vi klarerade ut via telefon och mailade dokumenten fram och tillbaka med vår underskrift och deras stämplar. Bra med skanner och skrivare ombord! Den trevliga marinan i Puerto Real hjälper annars gärna till med utskriften.
Departure Card måste dock lämnas in fysiskt. Vi besökte det tjusiga tullhuset i Mayaguez. Någon tulltjänsteman fanns inte på plats men vakterna tog emot korten och noterade i en liggare.

Tjusiga tullhuset i Mayaguez.där vi fick lämbna våra departurekort

Efter besöket hos tullen hittade vi en frisör till Björn och tittade på Mayaguez som är Puerto Ricos tredje största stad. Fin stadskärna!

Vi beställde en pizza att dela på i Mayaguez. Halva pizzan fick vi ändå med oss i kartong till båten.

I Magaguez finns en riktigt bra mataffär alldeles nära havet men dyningen gjorde det omöjligt att komma i land med jollen. När de långa mjuka dyningarna når den grunda stranden blir de plötsligt höga och branta. Vi hittade en trasig kaj att lägga till vid med jollen. Det blev ett dramatiskt balansnummer att få ombord shoppingvagnen och alla matkassar i jollen! Möjligheten att handla på öarna i Bahamas är begränsade så det var bäst att storhandla!

Bryggan i Mayaguez verkar sakna några brädor?
Think Twice syns i bakgrunden ankrad på ca 2 meters djup. Längre in kunde vi inte ligga!

Mot Bahamas

Seglingen till ön Mayaguana i Bahamas (förväxla ej med Mayaguez på Puerto Rico som vi seglade från) i Bahamas var ca 420 M. Dvs. något längre än Stockholm – Haparanda. En lagom non-stop etapp på drygt 2 1/2 dygn.
I början hade vi lite motorgång för seglen bara slog på grund av dyning och svag vind. Sedan blev det fin segling och även med gennaker. Vi såg bara en fritidsbåt på vägen och några få fartyg. Vi passerade nära norr om Turks and Caicos (UK) så vi lyckades få internetkontakt en stund.
Vi såg en liten samling med tre valar ganska nära båten. Tyvärr hann de dyka innan vi hann få fram kameran.

Lättning på kvällen från Puerto Rico. Solnedgång och regnväder som drar förbi.

Gennaker på väg mot Bahamas
Det är klart att man kan baka sockerkaka i en katamaran när man seglar halvvind med gennaker på havet!
Härligt när månen kommer upp akteröver och lyser upp natten
Regnvädren kan följas på radarn och vi hade tur med att de flesta missade oss

Bahamas

Bahamas är ett eget land och består av ca 700 öar. Området är ungefär lika långt som från Bornholm till Umeå. Öarna är oftast omgivna av rev och man ankrar på ganska grunt vatten.
Vi seglade till Mayaguana som är en ganska stor ö men bara har ca 500 invånare. Det ska gå att klarera in på Mayaguana men ansvarig person var bortrest. De tog dock våra uppgifter och lovade att det inte skulle vara något problem att segla vidare och klarera in någon annanstans.

Eftersom det är grunt och det finns många korallhuvuden krävs mycket noggrann navigation.
Vi använder både Navionics digitala sjökort och Explorer charts. Explorer charts (som är kända för att vara tillförlitliga i Bahamas) har vi i digital form från Aqua Map i en ipad. Navionics sjökort har tidigare varit otillförlitliga men de gjorde en total omarbetning för ca 1 år sedan och nu ska de enligt uppgift vara mycket bra. Viktigt uppdatera innan man seglar till Bahamas!

Sjökort Abrahams Bay Mayaguana.

Vi gick in i Abrahams Bay på Mayaguana. Det finns två passager genom revet. Området innanför revet är ca 5 M långt så man vill gärna ligga i norra delen nära dinghydocken annars blir jollefärden lång. Inloppet är skrämmande på sjökortet men kändes enklare och djupare i verkligheten. Kristrallklart vatten och bara ett fåtal båtar.

Vattner på Bahamas så klart att man ser botten som om det inte fanns något vatten. Här 3 m djupt.
Den bästa affären på Mayaguana? Vi kände att vi inte kunde gå utan att handla någonting och fick en trevlig pratstund med hon som skötte affären.

VI köpte simkort från Bahamas Telecom (BTC) så vi kunde få Internet igen! Björns iphone gick sönder men vi klarar oss med Skype tills vidare.

Brittiska paret Richard och Alison på Cerulean som vi lärde känna på Mayaguana.

Vi seglar nu vidare västerut i Bahamas och hoppas uppleva många fantastiska öar!

4 reaktioner på ”Till Bahamas”

1. Tack för att ni delar med er av alla era fantastiska upplevelser så roligt att läsa!! Härlig fortsatt seglats önskar vi er och längtar tills nästa brev🤩 Bästa kramarna Anders o Lena på Space

2. Kul o läsa er fina blogg! På Mayaguana gick vi in genom den västra passagen och ankrade bara en mil in, ner mot den sydliga revkanten. Vädret var halvbra och vi blev rekommenderade den vägen. Sen fick vi en tung jolleresa in till bryggan, 5 mil bort! Det här var vår första revpassage och vi var väldigt försiktiga. Efter Mayaguna gick vi mellan East och West Plana Cay, vidare till NÖ hörnet på Acklins Isl. Där låg vi i en fantastiskt fin vik, Attwood Harbour, dock helt öppen mot N. Varning, vi fick evakuera viken mitt i natten då en kallfront passerade och gav oväntad friska nordliga vindar. Kunde sluta illa, men vi hade noga rekat en plan att komma ut i mörkret. Vi hörde hur det bröt över reven när vi gick ut….
    Njut av Bahamas, vi gick fram lite för snabbt. Framförallt var den långa raden av öar från Great Exuma Isl och norrut helt fantastiska. Vi hade också Explorer sjökort, vilka visade sig vara mycket bra.

3. Härligt :-)…
    Vi ser fram emot se det där paradis men en annan gång :-).
    Hoppas vi ses igen

4. Det låter fantastiskt med alla öarna i Bahamas. Jag har läst att man kan simma med grisar på Pig Beach, men vete fasen om det verkligen kan vara så spännande 🐷
    Tack för roliga uppdateringar!