Val och La Gomera

En bit söder om Tazacorte, La Palma kom en stor val ganska nära båten. Imponerande! Lasse Wallmark identifierade den som Vikval. Se hans kommentar.

Stor val nära båten! Imponerande blåsljud.

Vi gick in nära land vid norra La Gomera för att se basaltpelarna. Det var sent på dagen så en stor del hamnade i skugga.

Basaltpelare på norra La Gomera. De ser ut som orgelpipor. Säkert 100 m höga. Den stora delen syns dåligt eftersom de ligger i skugga.

Vi kom in till San Sebastian i mörker. Bojarna som visar rännan in till hamnen hittades med hjälp av bra strålkastare. Middag i den mysiga staden.

Välförtjänt middag i mysiga San Sebastian efter tilläggning i mörker

Vi hade en egen hörna i hamnen. Fint läge men 350 stegs promenad till bryggrinden.

Think Twice i San Sebastian La Gomera. Tejde på Teneriffa skymtar i bakgrunden

Vi hyrde bil och åkte runt ön. Sanslöst vackert. För det mesta bra vägar med mycket serpentinkurvor men vi lyckades hitta även oframkomliga grusvägar…  Vi besökte restaurangen där det finns ett glasgolv ut över stupen. Vi fick ett bord precis vid glasgolvet och lyssnade på personalens visselkonversation. På La Gomera har man ett visselspråk som även lärs ut i skolan.

Gertrud kollar hållfastheten på glasgolvet över stupet

Lyssna på visselspråket på videon!

Många platser med hänförande utsikt. La Palma syns i bakgrunden.
Tapasmiddag på stan med besättningarna från Ellen (Arcona) Jackline, Peter, Lasse, Hasse och Moltas, Ellen (Najad) Helen, Göran, Marianne, Bernt, Salsa (HR 43) Fredrik, Maria , Micke och Think Twice.

Efter första dagens biltur hade vi trevlig middag på stan med besättningar från andra ARC-båtar som låg på La Gomera. Mycket trevligt ordnat av Jackline och Peter på Ellen.

Dag 2 med bil tog vi oss upp till nationalparken Garajonay National Park.  Världsarv UNESCO sedan 1986 och är på 40 km2. Först bilade vi igenom parken på en liten väg.

Plötsligt möte på den tomma smala vägen genom nationalparken

Sedan vandrade vi knappt två timmar i den del av nationalparken som brandhärjats år 2012.
Stärkta av den vandringen gick vi ytterligare en ungefär lika lång vandringsled i regnskogsdelen av parken.

Träd i den fuktiga lummiga delen av nationalparken

När vi sedan var lagom trötta vandrade vi upp till högsta toppen på La Gomera, Alto de Garajonay 1487 meters höjd. En fantastisk runtomsikt. Se 360 graders filmen nedan.

7 reaktion på “Val och La Gomera”

1. Så vackert från La Gomera!!!……..Intressant med visselspråket, fungerar det?🙃

2. Vilka vyer där ovan molnen!
    Ni tycks ha haft möte med en Vikval. En mäktig upplevelse.
    Kommer man tillräckligt nära och vinden ligger rätt kan man få en pust av deras andedräkt som lär vara kraftfull😀

Lasse.

1. Tack för hjälpen med identifieringen!! Blir normalt ca 8,5 meter. Stämmer säkert men kändes större…. 🙂 Andedräkten slapp vi känna!

3. Ojoj vad spännande! Och ni har väl fått bra kondis med alla dessa vandringar. Men det är nog bra med tanke på allt goda vin ni oxå får i er. Fast vi ser bara dessa måltider på bilderna förstås!
    Här hemma nu mörkt och kallt. När kommer ni till Gran Canaria?
    Segla vackert. Hälsar Ninna & Hans

1. Förhoppningsvis kommer vi fram till Las Palmas i morgon bitti (3/11). Igår kväll tyckte vi det var kallt, bara 24 grader, men det gick ändå att sitta ute och äta i shorts och T-shirt vid 21-tiden.

1. Det låter fantastiskt. 24 gr på kvällen ute!!! Idag frost o ☀️☀️här!