Normandie och kanalöarna

Från Dieppe seglade vi till Fecamp. Ganska tuff kryss där medströmmen mötte vågorna så sjön blev krabb. Trevlig hamn med smalt hamninlopp. För ovanlighetens skull kunde de engelska på hamnkontoret.

Den smala inseglingen till Fecamp mellan fyrtornen

Patrik hade som vanligt kollat in sevärdheterna och guidade oss bland annat till Palais Bénédictine där likören tillverkas. Trevlig hamn och stad.

Här i Palais Bénédictine i Fecamp tillverkas Bénédictine likören
Givetvis måste vi prova ett glas Bénédictine single cask
Normandiekusten väster om Le Havre. Häftiga formationer!

Vi seglade till Ouistreham för där hade vi hittat lämpliga kommunikationer för Patrik tillbaka till Stockholm. I Ouistreham ligger hamnen innanför en sluss som öppnar några gånger om dagen. Det finns en väntebrygga och det hela är välordnat men slussen var inte särskilt trevlig. Gästhamnen innanför slussen var helt ok.
Vi vinkade av Patrik vid bussen efter att vi slussat ut och lagt oss vid väntebryggan.

Slussning in till hamnen i Ouistreham.

Snabb och bekväm segling med halvvind (!) till Saint Vaast la Hauge där vi mötte Flora II precis vid hamninloppet.

Saint Vaast la Hauge har portar som är öppna några timmar före och efter högvatten.
Gunnel och Lasse hyrde bil och vi alla tog en tur längs Normandiekusten där de allierade landsteg på D-day 6 juni 1944.  Bland annat besökte vi Pointe du Hoc där amerikanska elitsoldater klättrade uppför den 90m höga klippan för att slå ut tyskarnas tunga artilleri.

Vi var också på Omaha Beach Memorial Museum som var mycket intressant. Det finns museer och minnesmärken i varenda by längs kusten och man kan inte se allt.

Ett av alla minnesmärken av D-day

På Normandy American Cementary finns perfekt ordnade minnesstenar över de 9387 amerikanska soldater som offrade livet för att befria länderna som ockuperats av Nazisterna. Vi har all anledning att fortfarande vara tacksamma för insatserna i andra världskriget för att återskapa ett fritt och demokratiskt Europa!

Gertrud, Gunnel och Lasse på Normandy American Cementary
Amerikanska fallskärmshopparen John Steele som fastnat i kyrktornet i Sainte-Mère-Église. Blev infångad av tyskarna.

I Saint Vaast la Hauge finns en berömd kryddaffär med ett otroligt sortiment. Men det är inte så lätt att handla om man inte kan franska.

Den kända kryddbutiken i Saint-Vaast-la-Hougue visade sig ha även andra smakupplevelser…

Snabb kryss runt Cherbourg-udden till kanalön Alderney. I Alderney finns en stor pir som ger bra skydd för allt utom vindar runt nordost. Det finns ett 70-tal gästbojar och bra hamnservice till det rimliga priset av 15£.
Vi promenerade upp till huvudorten Saint Anne.

Hamnen på Alderney. Man förtöjer vid boj och tar egen jolle eller vattentaxi iland

Efter koll av tidvattnet blev det snabb lättning för att utnyttja tidvattnet söderut. Alderny Race är ingen kappsegling utan de starka tidvattenvirvlarna mellan Alderny och franska kusten. Vi kom lite väl nära och när båten flyttades 90 grader mot stävriktningen var det bara ge upp och styra rakt genom racet. En intressant upplevelse.

Båten rör sig 90 grader mot stävens riktning. Bara ge upp och styra med genom racet!
Alderney race på för nära håll…
13,6 knop GPS fart. Det mesta från strömmen.

Helt oplanerat bestämde vi oss för att ankra för natten vid Derrible Pt på Sarks ostsida. Sark är en ö strax öster om Gurnsey. Det var en riktig lyckträff! Vacker plats med spännande grottor att utforska. Få båtar och turister.

Ankring vid Sark
En av alla grottor på Sark
OBS Dingy wheelers (hjul) i aktern som gör jollen lätt dra upp på stranden. Jollens namn 4T= Tender To Think Twice
Vacker utsikt från en grotta…
Graciös figur i St Helier Jersey. Inte Björn utan den hängande skulpturen…
Fyrlanternin vid hamnen i Lezardrieux

Från Jersey seglade vi  en lång bidevindsbog till Lezardrieux på Bretagnekusten.  Lezardrieux ligger en ganska långt in och är ingen större upplevelse. Mest spännande är de starka strömmarna som forsar kring båten. Hamnavgiften på 57€ kändes oskälig efter Jersey där vi betalade 30£ . I skrivande stund blåser det upp till 12 m/s i hamnen och sovmorgonen gjorde att sillunchen får bli sillmiddag istället!

3 reaktion på “Normandie och kanalöarna”

1. Hej kul att höra från er, ser nice ut med grottor och intressanta platser ni får se. Björn ser ganska graciös ut också. 🙂
    Ha en fortsatt fin vecka.
    Önskar er all lycka även i fortsättningen.

2. Visst är det en härlig kust med många spännande utflyktsmål. Vi saknar faktiskt Europa till och från, just för att det är så rikt på historia. Jättekul att läsa om er resa. Just vid Alderny kom vi helt fel och mötte en vägg av vatten, vi fick vända där första försöket pga den starka strömmen, tidvattnet och vinden. Andra gången gick det bättre.

Hälsa Lasse & Gunnel,
    Kram
    Ultimo

3. Spännande o roligt att följa er. Känner igen o minns tydligt Normandiekusten. Var där på 90talet o fick mkt starka intryck! Segla vackert.